O knjigama O autoru O izdavaču Znate li ? Galerija Male grafike Kontakt Mapa sajta
ZAŠTO SU KIKINDSKE VILE I PALATE LEPI OBJEKTI?
Lepota  arhitektonskih objekata proizvod je više faktora. Najznačajniji od njih su proporcionalnost (uočio je Euklid) i harmoničnost.
Euklid je uočio određene odnose koje imaju celina i njeni delovi. Taj odnos, prema Euklidu, je linija podeljena u odnosu u kome se dužina cele linije odnosi prema dužini većeg segmenta, kao što se dužina većeg segmenta odnosi prema celini.Taj odnos iznosi 0,618 i zove se zlatni broj. To je ustvari prirodni kod ugrađen u svako živo biće. Kad za nešto kažemo da je proporcionalno, treba da znamo da je u navedenom odnosu. Zato se taj odnos i zove ZLATNI PRESEK ILI BOŽANSTVENA PROPORCIJA. Arhitektura antike i srednjeg veka koristila je u projektovanju proporcije u skladu sa zlatnim presekom. Zato objekti iz tog perioda izgledaju proporcionalno, skaldno i lepo.

Pojam harmonije poznat nam je iz muzike. Prema legendi, Pitgora je otkrio pojam harmonije slušajući čekić u kovačnici. To ga je, po analogiji, odvelo do žičanih instrumenata. Slušajući, otkrio je da žice zvuče najprijatnije kada se dužine žica okidaju u proporcijskim odnosima koji odgovaraji celim brojevima 1, 2, 3 4. Prijatan zvuk ima proporciju 2:3=0,66 (kvinta), što je približno odnosu zlatnog preseka, koji iznosi 0.618. Mnoge ptimere o zlatnom preseku u raznim svferama u prirodi, stvorenim umetničkim vrednostima i arhitekturi dao je Đerđ Doci u svojoj knjizi MOĆ PROPORCIJA; HARMONIJA U PRIRODI; UMETNOSTI I ARHiTEKTURI (Stylos, Novi Sad, 2005. godina, 11,12,13). On kaže:  „Moć zlatnog preseka da stvori harmoniju, izvire iz njegove jedinstvene sposobnosti da ujedinjuje različite delove celine, na takav način, da svaki od njih sačuva svoj identitet, a ipak se utapa u obrazac jedinstvene celine. Ovaj uvid ispunio je stare pitagorejce strahopoštovanjem: osetili su u njemu tajnu silu kosmičkog poretka. Istovremeno ih je ispunuo uverenjem u mističnu moć brojeva, te je usmeravao njihove napore da harmoniju ovakvih proporcija otkriju u obrascina svakodnevnog života, transformišući time i sam život u umetnost.“

Zato se u oblasti umetnosti i arhitekturi teži harmoničnim proporcijama – proporcijama zlatnog preseka. Arhitektonska dela čije su dimenzije u tom odnosu, deluju harmonično. Vile i palate u Kikindi izgrađene su u proporcijskim odnosima približno najoptimalnijem – zlatnom preseku. Zato deluju kao prijatni muzički akordi, ostavljaju na nas utisak proporcionalnosti i harmoničnosti. Zato nas njihove fasade plene, naš utisak je da su ti objekti lepi. Zato su odabrane vile i paleate u istoimenoj knjizi važni artefakti za arhitekturu Kikinde.
Više o ovome na stranicama knjige VILE I PALATE U KIKINDI.